fatasyastory







(: DAUN HIJAU YANG GUGUR :)
Saturday, 22 March 2014@ 2:24 am 0 ☰

(: Assalamualaikum peeps :)


Ari ni aq trgrk nx 2lis bnda alh nie. x tau npe.. agk npe ekh? ntah.. hahaha.. sbb aq dlm thp bosn nx mampos.. so aq nx cte r sal daun ijau gugur. kdngII kte trfkr x npe daun ijau un bley ggur? tepuk dada tny diri anda sndri. Citeny bmle ble aq scra x sngja terguriskan ati mk aq. sumeny bpnca drpd bju ksygn aq yg mk aq g bsoh. hisy aq x soh bsuh un. buwok r bju 2 t. aq tertngikn sore aq kt mk aq. dsbbkn aq rse pns sgt dlm bdn aq ni, aq un kuar g jln-jln . Aq lpk kt 1 tmn yg slalu pegi law ad probz or aq sng ati. pkok 2 cntik daun dye sume ijau cntek je. aq trsdr dr lmunanku ble shlai daun jtuh trkne dhiku & jtuh ke tnh. Berdetik dlm ati aq mengimbau ketika aq brada di zmn prsklhn. ustz aq pena ckp daun ijau yg gugur 2 brmksud khidupn mnusia di dunnia yg hnya smntra. x kre umo skrenye kun faya kun maka kata Allah. kte yg usia mde pun mungkin akn pergi dulu mnghdp yg esa. spt daun ijau 2. wlaupum dye blom tua tp dy da jtuh ke bumi. aq bfikir sjenak aq msih muda. adkh akn pegi pd ble2 mse? bagaimana dosa yg tlh aq lkukn? Adkh aq smpt utk bertaubt? Dn yg pling aq trkiln andai kata ptg ni nywa aq ditrik Allah adkh smpt aq mmhon ampun kpd sume org teruama mak aq . Mak.. Mak yg telah aq tinggikan sore btpa bsrny dosaku.. Aq trus brmhon kpd Allah agr aq dbrikn ksmptn utk bertaubat & mmhon maap. Konklusiny ap yg trjd dlm dnia ni, phenomena alm yg terjdi ni sume ad hikmah tsndri. Spt yg ditunjukkn olh si daun yg hnya kecik shja tp mmbri sribu mkna yg x tkre dlm snubri hidupku pd hri trsebut. Whai klian renung2knlh ble anda trliht daun ijau yg gugur...


SEE TRANSLATION

Hari ni aku tergerak nak tulis benda alah ni . Tak tau kenapa . Agak kenapa ek ? Entah.. Hahaha sebab aku tahap bosan nak mati . So aku nak cerita la pasal daun hijau gugur . Kadang kadang kita terfikir tak kenapa daun hijau pun boleh gugur ? Tepuk dada tanya diri anda sendiri . Ceritanya bermula bila aku secara tidak sengaja mengguriskan hati mak aku . Semuanya berpunca daripada baju kesayangan aku yang mak aku pergi basuh . Hish aku tak suruh pun . Buruk la baju tu nanti . Aku tertinggikan suara aku kat mak aku . Disebabkan rasa panas sangat dalam badan aku ni , aku pun keluar jalan jalan . Aku lepak kat satu taman yang selalu pergi kalau ada problem atau aku senang hati . Pokok tu cantik . Daun dia semua hijau cantik je . Aku tersedar dari lamunanku ble sehelai daun jatuh terkena dahiku dan jatuh ke tanah . Berdetik dalam hati aku mengimbau ketika aku berada di zaman persekolahan . Ustaz aku pernah cakap daun hijau yang gugur itu bermaksud kehidupan manusia d dunia hanya sementara . Tak kira umur sekiranya KUN FAYA KUN maka kata Allah . Kita yang usia muda pun mungkin akan pergi dahulu menghadap yang Esa . Seperti daun hijau tu . Walaupun dia belum ua tapi dia dah jatuh ke bumi . Aku terfikir sejenak aku masih muda . Adakah aku akan pergi pada bila bila masa ? Bagaimana dosa yang telah aku lakukan ? Adakah aku sempat untuk bertaubat ? Dan yang paling aku terkilan andai kata petang ini nyawa aku ditarik Allah . Adakah sempat aku memohon ampun kepada semua orang terutama mak aku . Mak.. Mak yang telah aku tinggikan suara . Betapa besarnya dosaku . Aku terus bermohon kepada Allah agar aku diberikan kesempatan untuk bertaubat dan memohon maaf . Konklusinya apa yang terjadi dalam dunia ini , phenomena alam yang terjadi ni semua ada hikmah tersendiri . Seperti yang  ditunjukkan oleh si daun yang hanya kecik tapi memberi seribu makna yang tidak terkira dalam sanubari hidupku pada hari tersebut . Wahai kalian , renung renungkanlah bila anda terlihat daun hijau yang gugur ... 




Yes aku terjumpa cerita ni dalam buku komsas Melunas Rindu karya Hartini Hamzah . Menarik Tertarik . Dua perkataan tu yang membuatkan aku terus nak baca sampai habis . 

Papp . 

Terkena di batang hidung sendiri . 

Hamba yang banyak melakukan dosa . Ya Allah , kau berilah petunjuk dan hidayah kepada hamba-Mu ini . Berilah aku peluang menjadi hambaMu yang solehah . Berilah aku peluang menjadi anak yang mampu berbakti kepada kedua ibu bapaku . Amin Ya Rabbalalamin . 

Till the end . Assalamualaikum . 



 Credits : Penulis warkah ini yang mampu menyentuh perasaan pembaca . 




I II III IV V VI VII